Log in of registreer jezelf. 19 april 2021, 23:45:36

Auteur Topic: Songfestival  (gelezen 72457 keer)

Witch

• Gast
Songfestival
« Gepost op: 31 mei 2004, 12:58:26 »

In overleg met Hans, hebben we alleen de laatste twee pagina's gekopieerd.
Geslacht:
Status: Offline
Geplaatste berichten:
IP: 80.126.1.33

--------------------------------------------------------------------------------
 geplaatst Zaterdag, Mai 15, 2004 @ 06:22 PM  

Servie..... Noorwegen...... het schijnt dat Spanje leuk is......en Nederland natuurlijk..    (liedje niet leuk, maar ja het blijft Nederland)
En Bosnie---> geintje  

--------------------

SharkeY
Eens Een Optimistje, Altijd Een Optimistje

Geslacht: Man
Geplaatste berichten: 934

--------------------------------------------------------------------------------
 geplaatst Zaterdag, Mai 15, 2004 @ 06:24 PM  

Nog zo'n slordige twee en half uur... Dan wordt het weer een avond smullen  
Spanje is idd best wel aardig, maar ik verheug me vooral op de optredens van Ukraïne en Polen  

Tsja... En wat Nederland gaat doen? We wachten het maar rustig af!

Enfin de groetjes van de Shark vanuit een zonnig Den Haag!  

--------------------
Wie gaat er mee kamperen? (zie topic "In Hogere Sferen" voor info)

globetrotster
de mol ??

Geslacht: Vrouw
Geplaatste berichten: 355
IP: 217.120.106.18

geplaatst Zaterdag, Mai 15, 2004 @ 11:22 PM  

ik vond het songfestival maar weer eens een grote tegenvaller,
ik vond er maar enkele leuke liedjes bij, die niet vals gezongen waren,
het nivo van verschillende landen was zwaar beneden peil, daarbij was de kleding van sommige zangeressen ronduit ongepast voor een songfestival, het leek wel een pin-up club,wie heeft er het minste aan.
oekraine vond ik een goeie show voor een sm-club of zo
die russische en die roemeense meid waren gekleed voor achter het raam in amsterdam.
Cyprus vond ik erg goed, spanje en frankrijk ook.
maar daar heb je het ook ver mee gehad servie griekenland en zweden vond ik ook nog wel gaan  
Angel
On-Moderator

Geplaatste berichten: 802

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:10  

Kots, walg, puke! Wat een schertsvertoning! GATVERDAMME. Wat ik me afvraag is, waarom zingen ze die liedjes nog? De punten liggen toch al van te voren vast met al dat politieke gestem. Bah bah BAH!

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall
When you float like a cannonball

[email protected]
Rani

Geplaatste berichten: 388
IP: 212.45.36.183

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:18  

Tsja, dat was ieder jaar zo. Als je daar niet tegen kan, kijk dan ook maar niet denk ik dan, haha. Iedereen doet zo freaked out dat de balkan elkaar afslijmt door punten te geven aan elkaar, maar ned. en belgië doen bij elkaar niets anders toch?
Oekraïne had een nummer wat enorm opviel, en dat was blijkbaar genoeg om te winnen, want het bleef hangen, simpel als wat  

Ik vond persoonlijk cyprus en spanje top, maar met Oekraïne als winnaar kan ik ook wel leven  

--------------------

[email protected]
Rani

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:19  

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door globetrotster
daarbij was de kleding van sommige zangeressen ronduit ongepast voor een songfestival

daar kon ik dan weer niet zo mee zitten

--------------------

Angel
On-Moderator

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:33  

Ik weet het, en ik erger me er weer ieder jaar aan. Ik moet er echt mee kappen, met het kijken. Ik ben tenslotte met Idols ook gestopt.
Ik vond Servie het beste.

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

[email protected]
Rani

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:37  

Kom me eigenlijk nog het meest irriteren aan dat denigrerende commentaar bij alles en iedereen  
--------------------

Robbie
Niet Moderator

Geslacht: Niet gespecificeerd
Geplaatste berichten: 259
IP: 213.118.97.177

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 00:49  

Ik heb een liedje of 3, 4 gezien/gehoord en vond daarvan Oekraïne wel het beste.
Dat van dat vriendjespolitiek, achja. Het zijn toch meestal de mensen die stemmen?
Die ene Scandinavische bvb, die was in haar buurlanden al bekend. Als je een lied al kent, vind je het vaak sowieso al goed, omdat je al bijna kan meezingen enzo. Zie vorig jaar met die domme TATU van Rusland. Trok op niks, maar ze waren al bekend en kregen dus veel punten.
Geen idee of in Nederland het lied van Xandee al beetje bekend was, maar ik kan er in ieder geval goed inkomen dat een liedje bij de buurlanden ook al wat bekend is en er daarom dus ook op gestemd wordt.
Maar natuurlijk zit er ook vriendjespolitiek bij.

Maar goed, de leukste dingen van heel de show vond ik:
- de live verbinding met een of ander land (vlak voordat Xandee ging optreden) die niet doorhad dat ze al live op tv was en dus maar wat aan haar neus zat te wrijven en zo haar 5 seconds of fame had zonder een woord te zeggen.
- Sertab (of hoe schrijf je het) die paar landen interviewt, dan aan Nederland vraagt hoe gaat het? en dan rechtstaat, es zwaait en niks zegt van 'Terug naar de studio' ofzo. Verwarrend, maar grappig.
- Certab (of hoe je het ook schrijft) die nadat een paar landen gestemd hadden, doodsaai bij Turkije op de bank zat en doodsaai wat vragen stelde. Niks enthousiasme. En toen zo van 'Oh we gaan nu ook nog ff live naar Spanje. *geeuw*' raar dat ze er zo onenthousiast bij zat...
- Zertab (zo zal het wel niet geschreven worden) die met haar naaldhak vast komt te zitten in dat rooster  
- Oekraïne die maar niet op het podium verschijnt.

Haha, show zat wel goed inelkaar hoor, maar ik vind zo'n live dingen altijd kei leuk omdat er vanalles mis kan gaan.
Ik had me echt voorgenomen om alle liedjes dit jaar eens een keer te bekijken, maar na 3 minuten heb ik het opgegeven.  
Sorry voor de fans  

--------------------

Kuschi
Vlaai-etend monstertje

Geplaatste berichten: 55

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 01:18  

Ik was naturlijk van begin aan voor Oekraïne...  Sorry... maar dat waren mijn 12 punten... Servie 10 en Turkije 8...  
Sertab was echt spaced out... het was idd graapig toen ze op de bank zat naast haar landsgenoten en gewoon zo maar zat, heelemaal niet enthusiast enzo... haha... ik bedoel ze zit het heele jaar engels te leren voor de interviews en dan mag ze maar 30 seconden en echt iets zeggen doet ze ook niet... maar ik vind haar nog steeds tof!  (Y)  Ook al was het haar echt raar...  Haha en de schoen deed me aan cinderella denken... LOL...  

[Gewijzigd door Kuschi op Zondag, Mai 16, 2004 @ 01:18 ]

--------------------
"Just keep swimming, just keep swimming..."

Geslacht:
Geplaatste berichten:
IP: 62.131.9.25

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 02:29  

Elk jaar tijdens de puntentelling (vooral de laatste jaren) bekruipt me een lichte ergernis en neem ik me voor.. "ik kijk nooit meer".... maar dan is het een jaar later... en ik trap weer met beide benen in die grote schertsvertoning dat songfestival heet.....
Het festival van de wansmaak..... ok.. maar laat dan elk lied de wansmaak vertegenwoordigen... en laat niet de enkele juweeltjes die er nog tussen zitten de dupe worden...

Op dit moment van groot cynisme zou ik het liefste willen pleiten voor een terugkeer van het orkest, terugkeer van de vakjury en vermindering van het aantal landen..

Dat een lied als de ukraine wint geeft mij te denken.. de show was goed, zeer zeker... dus volgend jaar moet nederland maar frans bauer sturen met een een paar klompen dansende in klederdracht gestoken zonen en dochters van onze samenleving.... dat zou pas opzien baren.... en als je opzien baart dan krijg je punten van europa (of als je een voormalig joegoslavische deelrepubliek bent--> maar aangezien nederland de eerstvolgende 100 jaar nog wel een geheel lijkt te blijven moeten we maar niet gokken op voormalige nederlandse provincies als limburg en friesland)

Et bien dat een prachtig nummer als servie tweede wordt geeft (na in 1e instantie lichte boosheid dat het niet gewonnen heeft) een beetje hoop...

Voorlopig heb ik het voornemen om volgend jaar niet te kijken..... maar goed dat zei ik vorig jaar ook...

--------------------

SushiRF
Moderator

Geplaatste berichten: 612
IP: 213.51.182.147

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 11:11  

hahaha, dit commentaar van jullie is veel leuker dan het hele songfestival bij elkaar!!Ben zo blij dat ik al zo'n jaar of 20 niet meer kijk, !!
--------------------
Yesterday is history...Today is a gift...Tomorrow is mystery......

Incurable
Mad Bob

Geplaatste berichten: 296
IP: 212.187.8.189

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 11:55  

Ik kijk ook nooit, maar witch en ik hebben er nog wel hartelijk om gelachen in MSN  
Ik vondt overigens de parodie van Kopspijkers ook erg goed  
een hele lijst met dingen waar de jury op moest letten (kleding, uiterlijk etc.), maar niet het liedje zelf, want daar draaide het songfestival toch helemaal niet om  

hoeveel punten had NL nou precies gekregen?

--------------------
* These sensations are hard to forget, as they are to ignore *  

[email protected]
Rani

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 12:28 PM  

11? 9? zoiets iig  
--------------------

Angel
On-Moderator

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 12:29 PM  

11  
--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

SharkeY

IP: 212.29.189.242

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 01:04 PM  

Ik vond 11 punten nogal veel voor zo'n nummer  Er zijn landen die nog minder punten kregen  
Zoals jullie al een week lang in mijn onderschrift konden lezen, is het nu dan duidelijk geworden: De beste heeft eindelijk weer eens gewonnen! Wat een show, wat een verve, heerlijk die bouzouki-klanken door dat aanstekelijke ritme heen en die rauwe stem erbij van Ruslana... Ik heb ervan genoten.

Verdere landen die ik erg goed vond waren Servië, Turkije, Ierland, Frankrijk, Polen, Griekenland en toch ook België.. Ik snap die lage jurering voor Xandee niet zo goed eigenlijk.

Heerlijk overigens ook om uit heel Nederland weer de gebruikelijke jammerklachten na de show te horen. Klachten over de slechte muziek, over vriendjespolitiek in de balkan... Maar dat is toch al jaren zo? Ondanks dat vind ik dat Turkije een goede organisatie heeft neegezet en de nieuwe opzet met voorronde is erg geslaagd. De top 4, 1- Ukraïne 2- Servië 3- Griekenland 4- Turkije, zegt niets over die vriendjespolitiek. Om te winnen heb je namelijk niet alleen punten nodig van je buren, maar ook van de landen die je in andere gevallen zouden overslaan.

Ruslana en Ukraïne: Gefeliciteerd en ongetwijfeld zien we het eurovisiecircus volgens jaar terug in Kiev!!  

--------------------

Incurable
Mad Bob

Geplaatste berichten: 296
IP: 212.187.8.189

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 01:53 PM  

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik beide keren, in de voorronde en in het journaal gisteravond, ongeveer een couplet en een refrein van de nederlandse inzending heb meegekregen en dat ik dat bij elkaar al meer dan genoeg vondt  
--------------------
* These sensations are hard to forget, as they are to ignore *  

Angel
On-Moderator

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 06:04 PM  

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door SharkeY
Heerlijk overigens ook om uit heel Nederland weer de gebruikelijke jammerklachten na de show te horen. Klachten over de slechte muziek, over vriendjespolitiek in de balkan... Maar dat is toch al jaren zo?

Dat maakt het toch niet beter of wel? Het is al jaren zo, dus het is oke? Het is al jaren zo dus houd je mond er maar over?
Dat het al jaren zo is maakt het alleen maar erger i.m.o.

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

SharkeY

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 08:00 PM  

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door SharkeY
Heerlijk overigens ook om uit heel Nederland weer de gebruikelijke jammerklachten na de show te horen. Klachten over de slechte muziek, over vriendjespolitiek in de balkan... Maar dat is toch al jaren zo?

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door Angel
Dat maakt het toch niet beter of wel? Het is al jaren zo, dus het is oke? Het is al jaren zo dus houd je mond er maar over? Dat het al jaren zo is maakt het alleen maar erger i.m.o.

Ik wil het ook niet goed praten, ik geef alleen maar aan dat er veel voor nodig zal zijn om het songfestival dusdanig aan te gaan kleden dat dergelijke praktijken bestreden gaan worden. Ik vrees zelfs dat we daar eigenlijk al te laat mee zijn...

--------------------

SharkeY

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 08:04 PM  

Hierbij mijn reactie op songfestival.nl . Ik heb sinds de nationale finale mijn woede opgekropt en zie hier hoe die woede, gericht aan m.n. de Nederlandse organisatie zich vandaag onlaadt... Ik ben overigens erg benieuwd of ze dit bericht überhaupt wel gaan plaatsen!

Quote:

Sinds de finale van de nationale finale heb ik mezelf in stilzwijgen gehuld. Ik weet niet of dit bericht geplaatst gaat worden, maar ik wil wat dingen duidelijk hebben en ik weet dat heel veel eurovisiefans dezelfde mening is toegedaan. Ten eerste wil ik Turkije feliciteren met de fantastische organisatie dit jaar. Het moet enorm veel werk zijn geweest om een festival van twee dagen op poten te zetten. Ik ben het eens met de winnaar. Oekraïne sprong er voor mijn gevoel inderdaad echt uit en ik heb in ieder geval voor mezelf bewezen een echte Europese smaak te hebben. Ook de plaatsen van Servië, Griekenland en Turkije vind ik terecht. Nu kan iedereen wel gaan zeuren over het punten geven aan buurlanden, maar je kunt dit festival niet winnen als je ook niet van landen dan alleen je buurlanden punten krijgt. Ook dat is een feit. Zoals bekend is 'ons' nummer op een 20e plaats geëindigd. 'Ons' nummer is trouwens niet gekozen door onszelf, maar was met name de mening van een klein geselecteerd groepje mensen, die dachten beter te weten wat goed was voor 'ons' dan wijzelf. Zelf vond ik het al een wonder dat Re-Union de finale haalde, zo'n mierzoet, nietszeggend, oppervlakkig deuntje haalt het gewoon niet. En dan roept Fabrizio dat het alleen nog maar om show draait. Ook dat bestrijd ik met klem. De nummers van Servië en Cyprus zijn een bewijs dat goede ballades weldegelijk worden gewaardeerd. En als ik het nummer van Cyprus naast dat van Anja Wessels legt, het nummer waar het volk voor Nederland op had gestemd, dan worden conclusies in mijn ogen heel snel duidelijk. De arrogantie van Conamus, van de NOS, of van Cornald Maas, ik weet niet wie er als eerste mee begonnen is. Het wegwuiven van de mening van televotend Nederland... Het zegt veel over alles wat er mis is aan het Nederlandse systeem van voorrondes. Wie bij de organisatie denkt nu werkelijk dat een vakjury beter kan beslissen wat er naar een songfestival moet dan het televotende publiek? Waar verdienen wij, het volk, het aan om niet serieus te worden genomen? Ik ben overigens niet van plan om nog verder aankomende nationale finales te gaan volgen als anderen voor ons denken te moeten bepalen wat er naar een songfestival gestuurd moet worden. Dan volg ik liever alleen het Eurovisie Songfestival. Daar nemen ze de mening van de kijker in ieder geval wel serieus. Ow ja Nederland: die 12 punten voor Turkije waren overigens ook verdiend. Het is maar goed dat daar voor Nederland verder geen vakjury aan te pas is gekomen.

--------------------

Witchy
Moderator

Geplaatste berichten: 58
IP: 213.134.246.131

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 08:18 PM  

Ik ben er echt van overtuigd, dat NL helemaal niet zit te wachten om een Songfestival te organiseren en dat dit dan ook de reden is waarom die stomme liedjes mee doen.
--------------------
Groetjes van The Wicked Witch of the West!  

SharkeY

geplaatst Zondag, Mai 16, 2004 @ 10:00 PM  

Mijn bericht is inmiddels geplaats op songfestival.nl en ik heb al reacties  
--------------------

Geslacht:
Geplaatste berichten:
IP: 212.136.78.25

geplaatst Maandag, Mai 17, 2004 @ 07:58  

Vertel  
--------------------

Esther
het moet niet gekker worden

Geplaatste berichten: 777
IP: 82.72.58.216

geplaatst Maandag, Mai 17, 2004 @ 08:02  

Hoi Sharkey!
Ik heb net ook even op het forum van songfestival gekeken. Als ik al dacht dat het bij bepaalde PE fora stevig eraan toe ging, dit is erger.
Mensen die elkaar echt uitschelden, daar lusten de honden geen brood van. Voornamelijk Nederlanders van allochtone afkomst die er van alles bij gaan halen.(Milosovic en oorlogsmisdadigers) ik vond het niet gepast.
Wat ik me wel afvraag: Zou Anja Wessels wel hoge ogen hebben gegooid? En ik weet niet hoeveel televote stemmen er in totaal zijn geweest, maar 2 % vind ik geen verpletterend verschil waaruit zou moeten blijken dat WE massaal Anja Wessels naar het ESF wilden laten gaan. Er zijn in de voorrondes van het NSF ook wat rare stemmingen geweest via Televoting (Cherwin en Bas en Joel) in de voorronde van Reunion haalde zij bijna de helft van de televoting stemmen, terwijl Anja in haar voorronde het in de televoting moest afleggen tegen Cherwin.

Er staat ook een topic op het forum waaruit schijnbaar blijkt dat Nederland in de halve finale 6e is geeindigd met 146 punten, en dat het dan toch raar is dat daar maar 11 punten van overblijven in de finale.

Het lijkt bijna op een loterij, gebaseerd op de geografische ligging van je land. Dan hebben wij pech dat we maar twee buurlanden hebben.

SharkeY

geplaatst Maandag, Mai 17, 2004 @ 12:19 PM  

Natuurlijk is het zuur als je na een goede halve finale maar zo weinig punten haalt in de eigenlijke finale. Maar ik blijf erbij: Je kunt alleen maar winnaar worden als ook je niet-buurlanden punten geven. Oekraïne kreeg van 34 van de 36 landen punten, waaronder Nederland. En over Nederland: Ik was al verbaasd dat we door de voorrondes kwamen.
Het nummer van Anja Wessels had Europees beter gelegen. Het valt op dat het nummer heel erg lijkt op het genre wat Cyprus heeft gestuurd (die Barbara Streisand act) en dat nummer is geëindigd op een 5e plaats. Die 5e plaats dankt Cyprus niet alleen aan Griekenland, maar bijvoorbeeld ook aan de 8 punten uit Nederland.

Inderdaad wordt schunnig gereageerd, er worden dingen bijgehaald die er helemaal niet toedoen. Die Nederlandse voorselectie moet gewoon drastisch worden aangepakt, dan hoeven wij ons niet elk jaar opnieuw zo te gaan zitten schamen. De meeste reacties die ik gekregen heb waren overigens niet schunnig. Een hele hoop mensen schreven me dat ze het met me eens zijn. Opvallend vaak wordt daarbij het verzoek gedaan om toch vooral afstand te doen van het oud establishment zoals de heren Cornald Maas en Willem van Beusekom.

Eén fragment van een reactie aan mijn adres:

Quote:

Beste Hansl, bedankt voor je woorden. Ik dacht al bijna dat Ré-Union het allerbeste was, terwijl ik me na de nationale finale nog zo had voorgenomen niet naar de afgang van die twee te moeten gaan kijken en iets anders te gaan doen.  ... Ik denk dat we in ieder geval af moeten van 'de gevestigde orde' om het songfestival heen. Het is pijnlijk duidelijk geworden dat Nederland de kop liever in het zand steekt, met superrelnicht Cornald Maas voorop! Nederland droomt van het festijn uit de jaren '70 en '80. Misschien worden ze dit jaar eindelijk eens een keertje wakker, maar ik vrees het ergste hoor!

--------------------

Esther

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 04:51  

Er zijn de afgelopen jaren al wel heel wat muziekstijlen onder nederlandse vlag naar het ESF gegaan, en eigenlijk was er gewoon geen pijl op te trekken.
Sommige deden het goed in de peiling en kwamen uiteindelijk laag terecht. Sommige deden het slecht in de peiling en kwamen beter terecht.
Sharkey,
Wat vind jij eigenlijk van het gegeven dat er een aantal landen zonder tegenprestatie automatisch geplaatst zijn voor de finale.
Bijvoorbeeld UK, want die hebben toch vorig jaar 0 punten gehaald maar waren wel rechtstreeks door naar de finale van dit jaar.

[email protected]
Rani

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 10:25  

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door Esther
Wat vind jij eigenlijk van het gegeven dat er een aantal landen zonder tegenprestatie automatisch geplaatst zijn voor de finale.
Bijvoorbeeld UK, want die hebben toch vorig jaar 0 punten gehaald maar waren wel rechtstreeks door naar de finale van dit jaar.

grote landen die veel geld mee brengen. Zonder U.K. IS er geen songfestival, it's as simple as that..

--------------------

SharkeY

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 01:04 PM  

Quote:

Oorspronkelijk geplaatst door Esther
Sharkey,

Ik ben heel erg blij dat 'de grote 4' het festival op die manier hebben weten te redden. Het eurovisie songfestival is een geldverslindend evenement geworden, die eigenlijk haast niet meer te bekostigen is. We spreken trouwens van de 4 grote landen, maar eigenlijk moet dat de 4 grootste omroepen zijn, want het zijn niet de landen die een lied afvaardigen, maar de omroepen van die landen. De BBC geeft verreweg het meeste geld, zij zijn de rijkste omroep in Europa. Maar ook de ARD in Duitsland, de TF1 in Frankrijk als TVE in Spanje zijn zeer machtige omroepen waar de kleinere omroepen, waaronder de NOS gewoon niet omheen kunnen. Het is misschien vervelend om te zeggen, maar hun wil is wet. Het zijn deze grote omroepen die ook verantwoordelijk zijn voor de uiteindelijke keuzes die gemaakt worden. Natuurlijk is er zoiets als democratie, maar vooralsnog durven de kleine omroep niet echt veranderingen aan te kaarten. Het probleem is namelijk dat een hoop van die kleinere omroepen niet echt samenwerken. De NOS is (zoals ik heb begrepen) goede vriendjes met de RTE in Ierland, en ook met de Noorse omroep liggen ze vaak op éen lijn. Maar andere kleinere omroepen, zoals de Zeedse, vinden het allemaal wel best zoals het nu gaat. Logisch, want Zweden is er vooralsnog elk jaar weer in geslaagd om bij de eerste 10 te eindigen, dus waarom zouden zij zich druk maken?

Dan terug naar je vraag Esther: Ik vind het heel terecht dat de grote 4 een finaleplaats opeisen, aangezien zij verreweg het meeste geld inleggen. Zonder die 4 het het songfestival vanaf 2000 niet meer kunnen bestaan. Door met extra geld over de brug te komen, hebben zij het songfestival weten te redden. Als beloning vragen zij om directe plaatsing. Of het ook echt eerlijk is, daar ben ik nog niet helemaal over uit. Het is in ieder geval in mijn ogen wel begrijpelijk en de enige denkbare oplossing. Eigenlijk hoort de RAI in Italië ook bij de grote 4 (dus eigenlijk zijn het de grote 5) maar Italië is opgehouden met deelname aan het songfestival, om een nogal knullige reden eigenlijk. De EBU, de overkoepelende organisatie van alle deelnemende omroepen, eiste vanaf 1998 dat omroepen het songfestival op de zaterdagavond rechtstreeks uitzenden. De RAI wilde geen gehoor geven aan dat verzoek. Zij zonden altijd een samenvatting uit van het songfestival zo tussen 23.00u en 01.00u. Vandaar dat Italië vervolgens besloot niet meer mee te doen. Landen als Hongarije en Tsjechië zijn ook lid van de EBU, maar hun budget is te laag om aan de jaarlijkse contributie om aan het songfestival mee te kunnen doen te kunnen voldoen. Vandaar hun afwezigheid. Voor een andere afvaller, Luxemburg (een bijna-buurland van Nederland!!) geldt dat zij geen staatsomroep meer bezitten. Volgens de EBU kunnen alleen staatsomroepen zich bij hun organisatie aansluiten, of in ieder geval omroepen waar de staat enige inmenging in heeft. Vanaf 1994 is RTL volledig commercieel geworden zonder bemoeienis en geheel onafhankelijk van het hertogdom Luxemburg.

Gisterenavond heb ik nog even na-gedebatteerd met enkele songfestivalfanaten, ook met jongens die wat te vertellen hebben in het wereldje van de NOS. We hebben een aantal conclusies getrokken die hopelijk worden overgenomen door de Nederlandse organisatie. Wij zien graag dat de selectieprocedure voor het nationaal songfestival verandert. Maak bijvoorbeeld eens een songfestival met alleen alternatieve nummer en laat alleen het publiek de uiteindelijke winnaar kiezen. Opvallend was namelijk dat velen het met me eens waren dat we af moeten van de vakjury. Zolang er op Europees niveau alleen aan televoting wordt gedaan, vinden wij het onnodig om nationaal wel een vakjury in te zetten.
Tenslotte kwamen Gérard (mijn grootste eurovisievriend) en ik met een samen uitgewerkt plan met de vraag of deze kon worden doorgespeeld aan de EBU...: Laat de vakjury terugkeren op het Eurovisie Songfestival. Zij bepalen het geheel van de stemmingen 1 t/m 12 punten. Dit om de vriendjespolitiek enigszins te kop in te drukken. Wat betreft televoting, die verdwijnt in zoverre dat het publiek niet meer de winnaar aanwijst. Wel kan iedereen op zijn of haar favoriete nummer blijven stemmen via sms of telefoon. Het winnende nummer van de publieksjury krijgt een aparte prijs met een geldbedrag (bijvoorbeeld 10% van de opbrengst van de verzamelde stemmen). Dan zijn er per jaar dus ook twee winnaars. Maar we vinden wel dat de vakjury met hun winnaar ook moet blijven bepalen waar het songfestival het jaar erop gehouden moet worden.

Ik ben benieuwd of er nog iets gedaan zal worden met ons voorstel.. Wordt vervolgd  

--------------------

Geslacht:
Geplaatste berichten:
IP: 212.136.78.25

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 01:16 PM  

hmm....LOL... de vakjury weg bij het nationale songfestival.... en terug bij het eurovisiesongfestival...  
het is natuurlijk wachten zo op de discussie dat de mening van het volk afwijkt van de vakjury maar dan in andere richting ....  

--------------------

SharkeY

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 01:20 PM  

Hahahaha... Ja Sevein, je hebt weer helemaal gelijk  

Maar ff voor de duidelijkheid: Het moet en-en zijn en niet of-of!! Dus Europees televoting, dan nationaal ook televoting.. Maar mocht de vakjury ooit terugkeren (wat ik overigens ersntig betwijfel) op Europees niveau, dan kan de NOS dat ook weer overnemen..  

--------------------

Pagina's 6 of 7

Witch

• Gast
Songfestival
« Reactie #1 Gepost op: 31 mei 2004, 13:00:42 »
Esther

IP: 217.122.98.243

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 01:46 PM  

Bedankt voor de uitleg Sharkey!
En een ambitieus plan: leuk zeg! zouden ze bij Idols ook kunnen doen, die 10 % regel, weet niet of dat wel werkt, maar ik zou idd beginnen met vakjury hier afschaffen, gewoon televoting, maar dan wel meteen een finale en niet al die voorrondes, want wat daar tussen zat, please.

SharkeY

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 02:07 PM  

Het gaat ook om de selectie zelf: Welk soorten muziek selecteer je wel of niet? Ik heb nu het idee dat een hoop liedjes zijn afgevallen die misschien meer kans hadden gemaakt in Instanbul. Vandaar mijn pleidooi voor een Nationaal Songfestival met alleen alternatieve nummers. Dus met muziek die je niet zo snel verwacht op een songfestival, maar die stuk voor stuk wel opvallen. Dat is gewoon nodig zolang er Europees alleen aan televoting wordt gedaan.
Enne.. Niets te danken Esther  

--------------------

SharkeY

geplaatst Dinsdag, Mai 18, 2004 @ 06:39 PM  

Ik ga niet alle reacties plaatsen die ik binnen krijg, maar deze was zo ontzettend leuk, dat ik hem jullie niet wilde onthouden  

Quote:

Hoi Hans,
Het duurde even voor ik je kon mailen, maar ik ben er eindelijk toe gekomen. Heb je reaktie ook bekeken en ja, ik zou het niet mooier kunnen zeggen, haha. Ik wist niet eens meer hoe het liedje gekozen was, maar dat gebeurde dus door die cornald maas enzo? Op zaterdag zat ik in de auto naar een optreden, ja ik ben ook musicus, en luisterde naar de voorbeschouwing van het festival in de studio. Aaanwezig waren oa van die songfestivalcowboys, uit het bestuur dus, en gewoon publiek. Ze draaide uiteindelijk de nederlandse zending en de griekse. BIj de nederlandse dacht ik dus, oh jee, daar gaan we weer ... en bij de griekse; oeps, die gaan misschien wel winnen. Niet MIJN sxmaak maar wel een aardig deuntje dat veel mensen wel zouden waarderen.
De aanwezige deskundige werd een reaktie gevraagd; de nederlandse zending was natuurlijk helemaal te gek, de griekse, tja .. hinnik hinnik .. nee die zouden het niet halen.
Ongelooflijk!!! Dit waren deskundigen en ze hoorden niet eens dat het griekse liedje honderd meer kans had!!
Maar goed, dit is dan nog een liedjesfestival, maar wat dan met de internationale politiek? Daarin worden we ook keer op keer afgetroefd door fransen, italianen, duitsers etc .. Iedereen is slechter dan ons, maar we winnen nooit. Kijk maar naar het voetbal; WIJ zijn besten!!! Op zich wel grappig, een soort muis die brult .... Als we verliezen hebben we pech, als we penalties krijgen en die missen, 2 zelfs bij nerdeland-italie, dan kunnen we geen strafschoppen nemen en zijn strafschoppen flauw om te winnen. We zijn gewoon slechte verliezers, inclusief fabrizio, en bescheidenheid zou ons niet misstaan. Gewoon een mooi liedje schrijven. Ben er geen fan van maar een borsatoballad wint gewoon, dat is universeel. ok, aan het werk maar weer ...

jeroen,
leuk dat je reageerde

--------------------

Esther

geplaatst Woensdag, Mai 19, 2004 @ 10:46  

Quote:

Eurovisie Songfestival (met geslaagde duopresentatie) 2.950.000

Dit las ik op de site van medialog!

Noemen ze dat dus presentatie wat W & C deden?

Angel
On-Moderator

IP: 62.177.177.243

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 09:28  

Voor Sharkey en Kuschi:
http://uk.gay.com/article/2675

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

SharkeY

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 07:01 PM  

Thanks Angel  Ruslana wordt echt met de minuut leuker  

Tweety
Private

Geplaatste berichten: 24
IP: 82.168.80.176

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 09:17 PM  

Pff, ben ik hier nou echt de enige die het liedje van Reunion wel leuk vond? En al helemaal stukken beter dan het valsgezongen halfnaakte gros van de andere inzendingen. Ja, oké de top 5 was terecht, maar de 22e plaats voor Reunion niet. Overigens maak ik me geen enkele illusie dat we met welke inzending ook meer punten hadden gehaald. We moeten gewoon een halfnaakt valszingend wijf insturen, kennelijk kon het songfestivalniveau toch nog dalen...  
Of gewoon helemaal niet meer meedoen. (Of gewoon helemaal niet meer kijken)  

Angel
On-Moderator

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 11:01 PM  

Het maakt niet uit wat je instuurt hoor. Als je maar een voormalige Yugoslavische deel republiek bent. Of een voormalig stukje Rusland. Anders maak je geen kans.
--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

globetrotster
de mol ??

Geplaatste berichten: 355
IP: 217.120.106.18

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 11:08 PM  

Quote:

Pff, ben ik hier nou echt de enige die het liedje van Reunion wel leuk vond

nee hoor tweety ik vond het ook een leuk liedje, en heb me ook doodgeergerd aan al die halfnaakte peep-show dames  
SharkeY

geplaatst Maandag, Mai 24, 2004 @ 11:20 PM  

De meerderheid van de nummers waren niet halfnaakt, dat is éen.. Verder zal Nederland nooit meer winnen zolang wij van die ouderwetse prut inzenden. Ik blijf erbij dat Réunion een grote vergissing is geweest van de NOS, en het Europese publiek was het daar blijkbaar mee eens.
 Go Europe!!

Nog even over de opmerking dat buurlandenb elkaar punten geven: Vreselijk inderdaad, maar je kunt een festival niet winnen als je niet ook van niet-buurlanden punten krijgt!!! Denk er maar eens even over na

Verder is Réunion 20e geworden en niet 22e zoals Tweety beweert. De 22e plaats was voor België

Kiev: Here we come  

En voor de verdere rest over iedereen die zo zeurt over Europa of het songfestival of wat ook:

IF YOU CAN'T BEAT THEM, JOIN THEM !!

--------------------

Tweety
Private

Geplaatste berichten: 24
IP: 82.168.125.224

geplaatst Dinsdag, Mai 25, 2004 @ 06:45 PM  

Mja, je kunt het liedje van Reunion ouderwetse prut noemen. Je kunt ook het gros van de inzendingen, die kennelijk allemaal veeeeel beter zijn dan die "ouderwetse prut" valsgezongen inspiratieloos gewauwel noemen. Daar hoeven we wat mij betreft niet aan mee te doen, dan maar een 22e... o nee sorry, een 20e plaats.. (big deal)  
Angel
On-Moderator

geplaatst Dinsdag, Mai 25, 2004 @ 08:46 PM  

Quote:

Nog even over de opmerking dat buurlandenb elkaar punten geven: Vreselijk inderdaad, maar je kunt een festival niet winnen als je niet ook van niet-buurlanden punten krijgt!!! Denk er maar eens even over na

Maar als je geen buurlanden hebt, houdt het dus helemaal op. Het gaat nu niet meer om de beste inzending, maar om de beste inzending van een voormalige slaaf, danwel de beste inzending van een voormalig rus. Want als je al niet begint met een serie "vaste punten" van je trouwe buren, dan kun je het wel vergeten.

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

SharkeY

geplaatst Vrijdag, Mai 28, 2004 @ 01:28 PM  

ff tellen... Volgens mij heeft Nederland 3 buurlanden, te weten België, Groot-Brittannië (als je hierbij van een echte buur kunt spreken) en Duitsland. Op onze oosterburen hoeven we niet te rekenen in ieder geval, want die hebben sinds de invoering van televoting hun buurland Nederland geen enkel punt meer gegeven. België gaf ons 6 punten en wij gaven er 5 terug. De Engelsen sloegen ons dit jaar over, maar dat deden ze vorig jaar nog niet! Maar goed: Blijkbaar doen dus niet alle landen aan buurlandenpraktijken.
Nog een voorbeeld. Finland en Denemarken gaven geen enkele punt aan Noorwegen dit jaar, ook gaf Noorwegen geen punten aan IJsland (wat op zijn zachtst gezegd opmerkelijk te noemen is)..

Even terug naar het jaar 1995. Noorwegen won dat jaar het songfestival met het zwaar onderschatte en immens prachtige nummer Nocturne van Secret Garden. Noorwegen kreeg van Zweden geen punten en van Denemarken maar 1 punt. Blijkbaar kun je het festival dus ook winnen zonder je buren.

Terug naar dit jaar: Hoeveel buurlanden heeft Oekraïne? Ik heb de kaart er eens even bijgepakt.. Ik tel er zeven, misschien 8 als je de zwarte zee oversteekt en in Turkije uitkomt.. Van de zeven doen er drie (Hongarije, Moldavië en Slowakije) niet mee aan het songfestival. Roemenië kan kiezen (als het over buren gaat) tussen de balkan of Oekraïne. Dit jaar kozen ze voor Oekraïne, terwijl ze vorig jaar maar erg weinig punten voor dat land over hadden. Ook Rusland en Polen, twee andere buurlanden, gaven dit jaar het maximale aantal, maar lieten dat vorig jaar na. Goh, misschien vonden ze het nummer van Oekraïne dit jaar wel beter dan dat van vorig jaar.

Oekraïne heeft 5 deelnemende buurlanden: Rusland, Wit-Rusland, Polen, Roemenië en Turkije. Samen goed voor een maximale score van 60 punten. Te weinig samen voor een zege op het songfestival!

Misschien moet wij ook maar eens proberen om betere buren te worden met België, Duitsland en Groot-Brittannië!

[Gewijzigd door SharkeY op Vrijdag, Mai 28, 2004 @ 01:30 PM]

--------------------

Angel
On-Moderator

IP: 62.177.177.243

geplaatst Vrijdag, Mai 28, 2004 @ 02:39 PM  

Vergeet het maar, hoe je het ook wendt of keert, er gaat nooit meer een west-Europees land winnen.
En je voorbeeld Noorwegen klopt niet, want in 95 deden al die Slaven e.d. nog niet mee.

--------------------
Stones taught me to fly
Love taught me to lie
Life taught me to die
So it's not hard to fall

SharkeY

geplaatst Vrijdag, Mai 28, 2004 @ 04:35 PM  

In 1995 deden Bosnië, Kroatië (Sevein: Nostalgia!!!!!), Slovenië, Polen, Rusland en nog een hoop oostbloklanden ook al mee  
Het echte verschil zit hem daarin dat er toen nog geen televoting bestond...

[Gewijzigd door SharkeY op Vrijdag, Mai 28, 2004 @ 04:35 PM]

--------------------

SharkeY

• Gast
Songfestival
« Reactie #2 Gepost op: 2 juni 2004, 12:31:19 »
Citaat
De winnares van het Eurovisie Songfestival 2004, Ruslana, komt aanstaande woensdag naar nederland. Zij zal om 17.00 uur haar cd komen signeren in de winkel Fame in de Kalverstraat in Amsterdam. Wil je haar persoonlijk ontmoeten, dan mag je dit dus niet missen.

Kon ik maar ff naar de Kalverstraat vanmiddag om 5 uur..  :(

Offline hidalgo1987

• Geëerd Lid
  • Geslacht: Man
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #3 Gepost op: 7 juni 2004, 20:08:34 »
ik zat gistern toevallig op de site van songfestival te kijken . en toen zag ik dat boris daar vorig jaar aan de nederlandse voorronde had meegedaan.. Dat is me helemaal niet opgevallen eigenlijk. Jullie wel dan??

Offline [email protected]

• Executive
  • Save_us.Y2J
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #4 Gepost op: 7 juni 2004, 20:20:07 »
Hij is zelfs 2e geworden :)

Offline Kuschi

• Aspirant Junkie
  • **
    • Bekijk profiel
    • http://www.xs4all.nl/~angelof9/kuschi/blog
Songfestival
« Reactie #5 Gepost op: 7 juni 2004, 21:02:32 »
Nee is mij ook niet opgevallen!...  :unsure:  op dat moment zat ik denk ik, nog Dewi te kijken bij idols...  :-$
"I never wanted to be a criminal. I always wanted to be a pirate." "Pirates ARE criminals!" "Oh... oops?"

• Executive
  • Save_us.Y2J
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #6 Gepost op: 7 juni 2004, 21:05:41 »
Citaat
Nee is mij ook niet opgevallen!...  :unsure:  op dat moment zat ik denk ik, nog Dewi te kijken bij idols...  :-$
dewi  :thumbup:  

• Executive
  • Save_us.Y2J
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #7 Gepost op: 7 juni 2004, 21:11:41 »
wist wel dat ik nog ergens foto's van haar had :)

Ooit eens gemaakt vorig jaar toen ik voor marieke naar 1 of andere media markt in Almere moest waar Dewi ook was, echt een schatje :wub:

Offline hidalgo1987

• Geëerd Lid
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #8 Gepost op: 7 juni 2004, 21:40:14 »
geef mij toch maar liever een hind :D. vind haar nog steeds de mooiste. maar ok dewi is ook wel goed hoor

Offline Angel

• Senior
    • Bekijk profiel
    • http://www.xs4all.nl/~angelof9
Songfestival
« Reactie #9 Gepost op: 7 juni 2004, 22:01:43 »
Hind is zo fake, ik vind Dewi veeeeel leuker!

If you can't be a good example then you'll just have to be a horrible warning.

SharkeY

• Gast
Songfestival
« Reactie #10 Gepost op: 7 juni 2004, 22:15:02 »
Ik ga met Hidalgo mee, ik vond Hind vorig jaar verreweg de beste!  :thumbup:

En ja, Boris heeft vorig jaar meegedaan, zat hij niet samen in dat kwijlerigge ballennummer samen met Gordon? Ow dat was zoooo fout!!

Offline hidalgo1987

• Geëerd Lid
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #11 Gepost op: 8 juni 2004, 19:16:37 »
hij trad op als sofuja en song een of andere soul nummer.. had pas nog geluisterd. klonk niet egt verkeerd hoor  

SharkeY

• Gast
Songfestival
« Reactie #12 Gepost op: 8 juni 2004, 19:19:17 »
Nou sorry, maar dat was mijn smaak dus helemaal niet :D Geef mij maar Arwin Kluft..  (w00t)  Het onvergetelijke Turridu..

SharkeY

• Gast
Songfestival
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2004, 13:50:29 »
Het Songfestivalseizoen begint weer!  :lol:  (w00t)  :mrgreen:

Het juniorfestival was vorige week en is gewonnen door Spanje. Nederland werd 11e in Noorwegen. Direct na de finale zijn alle ogen natuurlijk weer gericht op het grote evenement voor 2005, waarvan we nog steeds met zijn allen hopen dat het in Kiev plaats zal kunnen vinden.

Het ledenbestand groeit met de nieuwe opzet. Op zich is dat positief nieuws natuurlijk. Moldavië en Libanon gaan een gooi naar de overwinning doen volgend jaar en verder is er de come-back van Hongarije. Zij deden een aantal malen mee in de jaren 90. Beste klassering tot nu toe in 1994, een mooie vierde plaats.

In Nederland wordt inmiddels een begin gemaakt met de voorbereidingen van onze eigen nationale finale:

Citaat
De vakjury voor het Nationaal Songfestival 2005 zal bestaan uit drie personen, Cornald Maas, Paul de Leeuw en Esther Hart. Dat meldt De Telegraaf vandaag.

Paul De Leeuw was eerder op het NSF te zien als presentator in 1993, 1994 en van 1998 t/m 2001. Esther Hart vertegenwoordigde Nederland in 2003 op het ESF in Riga met One more night. Cornald Maas is opnieuw de voorzitter van de jury. Welke rol de jury precies heeft, is nog niet duidelijk.

Het voorstellen van de 24 finalisten vindt definitief plaats op 17 december en zal worden uitgezonden op Radio2 tussen 14.00u en 17.00u
[/b]

(bron www.songfestival.nl)

Ik proost vast op een hopelijk wat vruchtbaarder jaar voor Nederland!  :chuckles:
« Laatst bewerkt op: 27 november 2004, 13:53:06 door SharkeY »

Offline Sushi

• Aspirant Super Elite
    • Bekijk profiel
Songfestival
« Reactie #14 Gepost op: 27 november 2004, 14:10:44 »
Hoorde gisteren op de radio dat Ruslana zich achter de oppositie heeft geschaard...
"Welcome to my world of makebelieve
Check your reality at the door...."